Lees meer

Je eerste auto Autoproblemen Tips en weetjes voor je auto
Volgende artikel

© Pexels

De kleur van de rook uit de uitlaat zegt of je meteen naar de garagist moet (of niet)

Gepubliceerd op 06-04-2018

Je eerste auto Autoproblemen Tips en weetjes voor je auto

Krijg jij een aanval van blinde paniek wanneer je meer rook dan gewoonlijk uit de uitlaat ziet komen? Of voel je een hartverzakking aankomen als de rook plots BLAUW blijkt te zijn? Calm down en laat je niet meteen uit je lood slaan. Start Life vertelt je welke kleuren er zijn, wat het probleem dan is en wat je daaraan kan doen.

Witte rook: niet meteen reden tot paniek

© Giphy

Wanneer je je auto start, zie je plots dikke witte rook uit de uitlaat komen. Hoe dat komt? Wel, er kunnen meerdere oorzaken zijn. Een eerste mogelijkheid is dat het buiten aan het vriezen is en dat je wagentje aan het afzien is. Wanneer je de motor laat opwarmen, zie je plots dikke pluimen witte rook aan de achterkant van je wagen verschijnen. Dat komt omdat de uitlaat meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen. Bovendien blijft er vaak wat vocht (aangevroren dauw of sneeuw) achter in de uitlaat en dat zorgt mee voor de ontwikkeling van witte rook. Conclusie? Probeer je wagen wanneer het vriest in de garage te parkeren. Witte rook als je start in de kou is onschuldig. Je moet dus niet meteen naar de garagist hollen als je dit ziet.

Daarnaast kan (dikke) witte rook nog een andere oorzaak hebben. Zonder té technisch te worden, gaan we het probleem van een lekke koppakking toch even uitleggen. Een koppakking is een afdichting tussen het motorblok en de cilinderblok. Soms ontstaat hier een lek. Op dat moment komt er koelwater in de hete cilinder terecht. Het resultaat? Hagelwitte rook of stoom uit de uitlaat. Hoeveel rook je ziet, hangt af van hoe groot de beschadiging aan de koppakking is. Witte rook kan ook duiden op een probleem met de koelvloeistof. Als je je er ongemakkelijk bij voelt, ga dan toch even langs de garage voor een check-up.

Gerelateerde artikels

Blauw/witte rook: toch best even langs de garage

© Giphy

Wanneer je plots blauw/witte rook uit je uitlaat ziet komen, schrik je je vast een bult! Meestal is dat ook niet zo een heel goed teken … Het is vaak een signaal dat er iets mis is met de motor. Er sijpelt bijvoorbeeld olie door naar de verbrandingsruimte waardoor de motor harder moet pompen en meer olie zal verbruiken. Wanneer je met je hand in de uitlaat voelt, zal je ook een vet goedje aantreffen. Blauwe rook kan ook nog andere oorzaken hebben. Ons advies? Laat een ECU (computer) het probleem uitlezen om de oorzaak te achterhalen. Een ritje langs een garage is dus wel een must.

Zwarte/grijze rook: alarm alarm alarm!

© Giphy

Grijze of zwarte rook wil meestal zeggen dat er iets mis is met de verbranding. Je zal merken dat dit soort rook ook echt stinkt. Bij dieselwagens is een overschot aan diesel ook vaak een oorzaak van zwarte rook. Wist je trouwens dat een tekort aan lucht soms ook aan de basis ligt van zwarte rook? Dat kan het gevolg zijn van de EGR-klep, roetfilters, verstuivers of het inlaatspruitstuk. Je merkt het: dit probleem ga je niet zelf even oplossen. Ga daarom langs bij een garage die de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen en het herstellen zodat jij weer rookvrij de baan op kan.