Lees meer

Autoproblemen
Volgende artikel

© Shutterstock

Misselijk in de auto? Deze 8 trucjes helpen je de rit overleven zonder pilletjes

Gepubliceerd op 01-02-2018

Autoproblemen

Draaierig na enkele minuten in de auto? Of misselijk tijdens een rit in de bergen? Jup, jij hebt duidelijk last van wagenziekte. Maar hey: all is not lost! Er bestaan slimme trucjes om wagenziekte te slim af te zijn. Oef! Met deze 8 tips van Start Life stap jij - zo fris als een hoentje - na de rit weer uit de auto.

© Giphy

We hebben het allemaal wel al eens meegemaakt. Tijdens een bergrit in Oostenrijk voelt je beste vriend zich plots misselijk. Er zit niets anders op dan de wagen even aan de kant te zetten. Of op weg naar de Belgische kust voel je je draaierig en moe. Deze twee voorbeelden zijn typisch voor wagenziekte. Deze ziekte, waarvan misselijkheid en duizeligheid de belangrijkste symptomen zijn, ontstaat tijdens het rijden in een voertuig. Denk aan een auto, mobilhome of bus. Daarnaast zijn er ook mensen die ziek worden op een boot (zeeziekte) of in een vliegtuig (luchtziekte).

De bomen bewegen, de weg beweegt, alles beweegt 😵

© Giphy

Alles heeft te maken met het evenwichtsorgaan in je binnenoor, je ogen en hersenen. De bewegingen die je lichaam maakt in een voertuig worden geregistreerd door je evenwichtsorgaan. Wat je lichaam voelt, komt niet overeen met wat je ogen zien. Je hersenen gaan hierdoor in overdrive en je voelt je plots ellendig. Je hoofd begint te bonken, je handen zweten en je houdt je eten met moeite binnen. Vervelend! Bovendien krijg je steeds meer stress en spanning wanneer je weet dat er een autorit op het programma staat. Hoog tijd om de wagenziekte aan te pakken. Ready to rumble?

© Giphy

Gerelateerde artikels

Ga wagenziekte te lijf met deze 8 tips:

1. Drink geen koffie, alcohol of frisdranken met koolzuur voor vertrek

Ook tijdens de rit blijven deze drankjes uit den boze.

2. Eet geen zware maaltijden voor je vertrekt

Voor je in de auto stapt, neem je best een lichte maaltijd. Met een zware maaltijd riskeer je dat je eten op je maag blijft liggen of dat je het niet kan binnenhouden … En een lege maag? Da’s helemaal geen goed idee want dat maakt de reisziekte juist erger. Een klein hongertje onderweg? Kies dan voor een gezonde snack zoals een appel, wortel of enkele schijfjes komkommer. Een droog koekje of een rijstwafel zijn ook prima.

3. Zet je vooraan in de auto

Neem plaats naast de bestuurder, zodat je goed naar buiten kan kijken.

4. Tuur in de verte

Concentreer je op een punt in de verte of kijk naar de bomen langs de weg. Dat geeft je hersenen wat meer rust.

5. Vraag aan de bestuurder of hij zijn rijstijl wil aanpassen

Rij je mee met je maten? Laat dan even vallen dat je toch wel last hebt van wagenziekte. Zo kan de bestuurder zijn rijstijl aanpassen. Dat betekent dat hij op de snelweg rijdt met een zo constant mogelijke snelheid. En vraag of hij liefst niet te veel andere wagens wil inhalen. Rustig optrekken en kalmpjes remmen zijn ook beter om een opstoot van wagenziekte te vermijden.

6. Zorg voor frisse lucht en voldoende ventilatie

Als je je heel misselijk voelt, vraag dan of je even een raampje mag openzetten. Dat briesje, zalig!

7. Pauzeer regelmatig

Vraag aan de bestuurder of je toch elk uur minstens één keer mag pauzeren. Dat betekent: auto aan de kant en beentjes strekken. Haal een frisse neus en maak een korte wandeling. Buig een paar keer door je knieën en strek je armen. Drink een beetje water. Voor je weer in de auto stapt, haal je nog een paar keer diep adem en voilà: klaar voor de volgende etappe van de rit.

8. Probeer je te ontspannen

Het allerbelangrijkste is dat je zonder stress in de auto zit. Maak je hoofd leeg en denk aan vrolijke dingen. Vraag aan de bestuurder of er een leuk deuntje op mag. Sluit je ogen en probeer wat te slapen. Een boek lezen of een filmpje kijken is geen goed idee. Daar word je vaak nog misselijker van.

De volgende rit zal vast een stuk rustiger verlopen. Heb jij nog andere tips tegen wagenziekte?